Online

Devadesátá: Občanská společnost

Audiovizuální lekce Pracovní listy

Zdarma

Tato lekce z cyklu Devadesátá: Občanská společnost se věnuje proměnám občanské společnosti v Československu a později v Česku. Nejprve mapuje potlačení občanské společnosti během komunistického režimu, kdy většina neziskových organizací zanikla nebo byla přísně kontrolována státem. Po roce 1989 nastává boom občanské angažovanosti, vznikají tisíce nových sdružení a organizací. Lekce se také věnuje sporu o roli občanské společnosti – zatímco Václav Havel ji vnímal jako klíčový prvek demokracie, Václav Klaus ji kritizoval jako zbytečnou a nevolenou strukturu. Diskuse o jejím významu pokračuje dodnes.

Spustit video

Popis

Témata lekce

  • definice občanské společnosti
  • stav občanské společnosti před rokem 1989
  • boom neziskových organizací, spolků a charit po roce 1989
  • příklady neziskových organizací a spolků zmíněných v lekci – Sokol, Skaut, Greenpeace, Hnutí Brontosaurus, Výbor Dobré vůle Olgy Havlové, Hnutí Duha, Člověk v tísni, Sbor dobrovolných hasičů ad.
  • odlišný pohled prezidenta Václava Havla a premiéra Václava Klause na důležitost a roli občanské společnosti
  • klíčové oblasti působnosti neziskových organizací v 90. letech: minority, uprchlická vlna z Balkánu, povodně ad.

Využití lekce ve výuce

  • krátká videolekce je postavená na hravé animaci
  • představuje daný společenský fenomén za pomoci řady reálných příkladů
  • i když má lekce nadhled a humorný tón, žáci a studenti v ní pochopí, jak se společnost v dané oblasti v 90. letech vyvíjela, získají všechny důležité informace a poznají hlavní aktéry 90. let
  • pro lepší orientaci jsou lekce děleny na kratší tematické oddíly
  • nové nebo složitější termíny jsou vždy vysvětleny
  • na konci každé lekce je shrnutí nejdůležitějších fakt

Pracovní list

  • ke každé lekci je zvláštní pracovní list, který je zdarma ke stažení (po registraci)
  • je určen pro práci ve skupinách a obsahuje shrnující i kreativnější úkoly
  • část úkolů je určena starším studentům SŠ
  • část úkolů propojuje téma lekce se současností a dnešním životem mladých lidí
  • při vypracovávání pracovního listu lze žáky a studenty vyzvat k opakovanému shlédnutí lekce a k využití internetu

Odborník lekce

Veronika Pehe je historička a publicistka. Působí v Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR. Věnuje se kulturním dějinám střední Evropy, otázkám paměti a dějinám postsocialistických transformací.

Další informace

Pořadatel

Typ aktivity

Forma

,

Cílová skupina

,

Doba trvání

1 vyučovací hodina

Předmětová oblast

,