Popis
Metodika je určena všem učitelům, kteří chtějí srozumitelně a citlivě otevírat ve výuce témata víry, náboženství a hodnot. Žáci a studenti si v připravených lekcích vyzkouší různé aktivity, naučí se, jak vést dialog ve třídě. Rozvinou kompetence ke kritickém myšlení, respektu a otevřenosti k jinakosti. Metodika vyváženě kombinuje teoretické základy s praktickými ukázkami modelových lekcí a nabízí konkrétní nástroje pro práci s tématy jako identita, víra a nevíra, předsudky, mediální sdělení či práce s emocemi. Lekce jsou využitelné v různých předmětech a pomáhají rozvíjet dovednosti potřebné pro orientaci v současném světě.
Kompetence, které metodika rozvíjí:
- kritické myšlení a schopnost práce s informacemi
- mediální gramotnost (rozlišování faktů, názorů, hoaxů)
- občanské a sociální kompetence
- schopnost vést respektující dialog
- empatie a ohleduplnost k jinakosti
- sebereflexe a práce s vlastními hodnotami a postoji
- orientace v tématech víry, náboženství a identity
Změny, ke kterým směřujeme:
- větší otevřenost a respekt k názorové a náboženské různorodosti
- posílení bezpečného a dialogického klimatu ve třídě
- snížení předsudků a stereotypního myšlení
- aktivní zapojení žáků do diskusí o aktuálních společenských tématech
- větší uvědomění si vlastní role ve společnosti a schopnost reagovat na projevy nesnášenlivosti